Mikä saa painamaan sydäntä Tinderissä / Avoin kirje Kympinmetsästäjälle (8/2015)

Millainen on hyvä Tinder-profiili? Mitä profiilikuvassa tulisi näkyä? Kuinka muotoilla vetävä esittelyteksti? Mitä naiset/miehet toiselta käyttäjältä oikein haluavat tai odottavat? Nopea vilkaisu Googleen kertoo sen, että Internet on tulvillaan näitä vinkkejä. Ja ohjeita varsinkin siitä, millaisia profiilit eivät saa olla. Täällä Blogbookissakin työstetään tällä hetkellä eräässä toisessa blogissa juttusarjaa siitä, kuinka mies voi yltää Tinderistä lakanoihin. Tai niin nämä blogitekstit toisensa jälkeen ainakin väittävät.

Hyvän Tinder-profiilin rakentaminen ei ole rakettitiedettä, mutta silti jatkuvasti törmää valituksiin siitä, miten luokattomia profiileita sovellus sylkee niin naisten kuin miestenkin älypuhelinruuduille. Oma projektini on tuottanut tähän mennessä yhteensä viisi nauhoitettua haastattelutuntia materiaalia aiheesta, joten jo nyt uskallan näihin lähteisiin tukeutuen esittää tukun esimerkkejä siitä, mitkä tekijät kallistavat vaakaa vasemmalle kohti ruksia – tai oikealle, sydämeen.

Tinder_scale
Kumpaan suuntaan haluat vaa’an kallistuvan?

Tämä on samalla avoin kirje Sami Koolle (ent. Kympinmetsästäjä) siitä, ettei hänen peräänkuuluttamansa sisäinen voima mielestäni yksin poista sitä tosiasiaa, että Tinderissä ”menestyminen” vaatii myös paljon konkreettisia tekoja. Sami, en kiellä sitä, etteikö ihmisen tulisikin ensisijaisesti olla sinut itsensä kanssa, ja tätä kautta levittää hyvää oloaan myös muihin. Tämä luo kaikelle pohjan.

Silti puheesi tässä asiayhteydessä – jonka keskiössä on kaiken kaikkiaan hyvinkin yksinkertaisen toimintalogiikan omaava mobiilideittailusovellus – kuulostaa lähinnä vastikään uskoon tulleen lähetyssaarnaajan julistamiselta. Sinun historiasi tuntien tuokin termi soveltuisi paremmin eri toimintaympäristöön. 😉

En kuitenkaan halua, että käsität kannanottoani väärin. Ilman sinun pioneerityötäsi ja apuasi en tälläkään hetkellä kirjoittaisi tätä noottia tässä blogiportaalissa. Päinvastoin haluan, että sinun kokemuksesi ja tietotaitosi Tinderin ihmeellisestä maailmasta saavuttavat lukijat parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi olisi ehkä aika vaihtaa levyä – tai vähintään korjata radiokanavan taajuutta, ja näin parantaa kuuluvuutta.

On hyvä muistaa, etteivät kaikki metsästä omaa täyden kympin naistaan tai miestään samoin keinoin kuin sinä. Toiset ehkä pitävät ihmissuhteita strategiapelinä, kun taas toiset vetävät puoleensa juuri sellaisia ihmisiä kuin itse ovat.

Mitkä tekijät vaikuttavat Tinder-käyttäjän päätökseen?

Tästä pääsenkin viimein itse aiheeseen. Yhdessä tutkimushaastattelussa Tinderin kautta tyttöystävän löytänyt haastateltava totesi, että hän uskoo Tinderistä löytyvän jokaiselle joku, jos vain jaksaa yrittää. Ja nimenomaan ilman vippaskonsteja tai sisäisen leijonan karjuntaa.

On myös turha ajatella, että yksittäisen profiilin tulisi täyttää kaikki mahdolliset – ja mahdottomat vaatimukset, sillä niin positiivisia kuin negatiivisia Tinder-profiilin piirteitä on varmastikin yhtä monta kuin on käyttäjiäkin. Monet seikat ovat itsestäänselvyyksiä, mutta tässä kuitenkin hieman osviittaa aiheesta. Konkreettisia, positiivisena pidettäviä asioita, jotka haastatteluissa ovat tähän mennessä korostuneet, ovat muun muassa:

  • hymy ja iloiset kasvot
  • vastakkaiseen käyttäjään vetoava huumori
  • aitous
  • kuvien selkeys ja kokonaiskuva
  • tarttumapintaa antava esittelyteksti
  • samanhenkisyys

Mielestäni on hienoa, että yksikään edellä mainituista vaatimuksista ei vaadi käyttäjältä juurikaan tiettyjä ulkoisia ominaisuuksia, ja tukee väitettä siitä, että riittää, kun profiili vetoaa tietynlaisiin käyttäjiin. Vastaavasti tällaisia, valtaosan mielestä negatiivisia asioita pitäisi olla äärimmäisen helppoa karsia profiilista ja Tinder-käyttäytymisestä pois:

  • epäselvät kuvat (tuhruiset peiliselfiet tai naaman peittäminen esim. aurinkolaseilla)
  • örveltäminen (etupäässä alkoholi)
  • murjotus tai negatiiviset käsimerkit
  • huonot käytöstavat
  • ylipäätään kuvat, jotka eivät anna minkäänlaista käsitystä siitä, miltä ihminen näyttää

Tinder-vaakaa suuntaan tai toiseen kallistavien seikkojen luettelemista voisi jatkaa enemmänkin, mutta uskon suurimman osan käyttäjistä tiedostavan jo ennestään sen, millaisia kuvia tai millaista käytöstä sovelluksessa tulisi välttää. Tämä joka tuutissa toitotettu Tinderissä menestyminen voidaan mielestäni saavuttaa ennen kaikkea sillä, että käyttäjä tekee pienet, yksittäiset asiat järjestään oikein.

Toisin sanoen Tinder-profiilin luonti on ennen kaikkea looginen tapahtumaketju, jossa vastakkaista käyttäjää ei hurmata millään yksittäisellä iskurepliikillä tai plastisuutta tihkuvalla ”seksiwau-poseerauksella.” Profiilin arvo koostuu eri osa-alueiden summasta, jossa massasta erotutaan laadukkaan kokonaiskuvan ansiosta.

Personal-Branding-Tinder

Sami Koo. Näen sinut tällä hetkellä – jos ilmaisu sallitaan – Tinderin Juhani ”Tami” Tammisena. Hahmona, joka oman peli- ja valmennusuransa sokaisemana jakelee toistuvia viisauksiaan niin, että hän on jo jonkin verran vieraantunut todellisuudesta. Toivon, että osoitat väittämäni vääräksi ja pääset pikimmiten kiinni myös näihin minun korostamiini käytännön keinoihin, jotka oleellisesti liittyvät itse Tinderiin.

Jos Tinderin käyttöön pitäisi etsiä valmentajaesimerkki, olisi henkilökohtainen valintani ehdottomasti Jose Mourinho. Huippumanageri on luonut ilman menestyksekästä peliuraa huikean tavan johdattaa joukkueensa pokaalista toiseen. Hän ei viljele epämääräisiä fraaseja, hän ei tituleeraa itseään Aurinkokuninkaaksi.

Mourinholla keskiössä on metodi. Menetelmä, joka on tapa suorittaa määrämuotoisesti askel askeleelta edistyvä toimintoketju, jossa saavutetaan tavoiteltu tehtävä tai päämäärä. Jos tällä tavalla voitetaan jalkapallossa mestaruus neljän eri maan pääsarjatasolla, niin kyllä samoin keinoin saadaan vastakkainen käyttäjä hipaisemaan sydäntä myös Tinderissä.


Jätä kommentti